ביטוח לאומי

תושב ישראל נורמטיבי, העובד לפרנסתו, ימצא את עצמו משלם ביטוח לאומי במהלך כל חייו הבוגרים. למוסד לביטוח לאומי חשיבות בהרבה צמתים במהלך החיים, לא כל שכן בגיל השלישי. הזכויות בביטוח לאומי הן מורכבות ותשתננה בהתאם לנסיבות חייו של המבוטח.

נקודות חשובות בגיל השלישי:

קצבת זקנה: אדם אשר עבד לפחות עשר שנים במדינת ישראל, בהגיעו לגיל פרישה (לחישוב גיל הפרישה לחץ כאן) יהיה זכאי לקצבת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי. גובה הקצבה נקבע לפי שנות עבודת המבוטח ואינו נקבע לפי גובה הכנסות המבוטח. לבדיקת הזכאות לקצבת זקנה לחץ כאן.

"אין כפל מבצעים": אדם אינו זכאי לקבל את מלוא סכומי הקצבאות השונות מהמוסד לביטוח לאומי. מכל קצבה נוספת יקבל המבוטח 50% מהקצבה.

גמלת סיעוד: אדם שאינו יכול לבצע את פעולות היום יום (ראה "ביטוח סיעודי") זכאי לקבלת גמלת סיעוד. לרוב גמלת הסיעוד נמדדת בשעות טיפול שבועיות בבית, ממטפל אשר שכרו משולם על ידי המוסד לביטוח לאומי או בימי ביקור במרכז יום. הזכאות לקצבה זו תלויה בהכנסת המבוטח. אם לאדם יש מטפל צמוד, גמלת הסיעוד יכולה להתבטא בתשלום כספי בנוסף לקבלת שירותים.

השלמת הכנסה: אדם שהכנסותיו נמוכות, זכאי לקבל תוספת עד לתקרה (ראה טבלה כאן). יוסבר כי מקבלי קצבת השלמת הכנסה זכאים להנחות נוספות בתשלום ארנונה, חשמל ועוד.